Loading...
Laastste Nieuws

Kerstconcerten met actuele betekenis

Kant Academy ondersteunt met kennis en kunde kerstconcerten waarbij klassieke muziek en haar geschiedenis wordt verbonden met de actualiteit. Een goed voorbeeld is de voorstelling op Tweede Kerstdag 2017 Gekerkerde kunstenaars (Bach en Gesualdo achter tralies. : waar cultuur en zelfkant elkaar raken). Of de voorstelling op Tweede Kerstdag 2018 Maria, Mondriaan en Freddy Mercury: beelden en muziek van vluchtelingen vroeger en nu. In ontwikkeling is een voorstelling op 28 december 2019: De wondere dagen na Kerst.

Gekerkerde kunstenaars

Bach en Gesulado achter tralies: waar cultuur en zelfkant elkaar raken

In de kersttijd hebben we de goede gewoonte om wat meer oog te hebben voor mensen die het beduidend minder getroffen hebben dan wij: eenzamen, daklozen, vluchtelingen en (ex-) gedetineerden. Maar bij dat alles blijft er een grote afstand bestaan tussen ‘onze’ leefwereld en de leefwereld van deze ‘sociaal marginalen’. Met dit programma creĆ«ren we op Tweede Kerstdag twee kijk- en luisterconcerten over componisten en schilders die de gevangenis van binnen hebben gezien (en dat zijn er veel meer dan we denken!). En daarnaast tonen we werk van (ex-)gedetineerden van nu en horen we het verhaal van de professionele kunstenaars uit Utrecht die hen hebben begeleid en gemotiveerd.

Tijdens de voorstelling staat het bewogen levensverhaal centraal van de componist Gesualdo en de schilder Caravaggio die zowel in als buiten de gevangenis de grootste kunst produceerden. Waarom heeft misdaad het leven en de muziek van Gesualdo bepaald? En wat is de relatie tussen Caravggio’s meeste beroemde doeken (zoals de onthoofding Johannes) en de moorden die hij zelf pleegde? Maar we vertellen ook waarom Bach drie maanden vastzat en wat Paganini, Beethoven en Schubert in de cel bracht. We horen niet alleen muziek van gekerkerde componisten en zien afbeeldingen van schilderijen van o.m. Caravaggio, maar we worden ook meegevoerd in hun emoties, hun jaloersheid, hun onaangepastheid en zelfs criminaliteit.

Tegelijk leggen we een link met kunst uit de gevangenis van nu. Waarom zetten hedendaagse kunstenaars zich in om met gedetineerden hoogwaarde kunstprojecten te realiseren? Welke rol speelt kunst aan de zelfkant van de maatschappij en hoe laat die zelfkant zich in kunstprojecten zien?